ساخت بازی آتاری باآردینو وlcdکاراکتری

menuordersearch
microbytes.ir
سبد خرید شما خالی است !
تومان
سبد خرید
دسته بندی
اخبار
ساخت بازی آتاری باآردینو وlcdکاراکتری
ساخت بازی آتاری باآردینو وlcdکاراکتری
۱۴۰۰/۶/۲۲ دوشنبه
(0)
(0)

این سری آموزش‌ های آردینو (ساخت بازی آتاری) که به جرات می‌توان آنها را کامل ترین آموزش های موجوددانست با صرف هزینه زیادو با کیفیت و

جزئیات بالا توسط جناب آقای پوریا تومانی  تهیه شده است و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است.

دراین پروژه میخواهیم بازی محبوب وقدیمیJump over the barrier درال سی دی کارکتری 2در16با آردینو انجام دهیم.

 

تاریخچه ایی ازتاریخ بازی آتاری

موفقیت‌های اقتصادی کنسول‌های بزرگ بازی‌های ویدئویی در کلوپ‌ها و بارها در آغاز دهه ۱۹۷۰، و همچنین عامه‌پسندی بسیاری از اینگونه

بازی‌ها و میل بازی‌کنندگان به انجام بازی‌ها در خانه، باعث شد که فرصت بزرگی برای عرضهٔ نسخه‌های خانگی این بازی‌ها به وجود آید. در سال

۱۹۷۵ شرکت آتاری نسخهٔ خانگی بازی پونگ یا تنیس دو نفره را -که خود سازندهٔ آن بود- عرضه کرد. با این عرضهٔ موفقیت‌آمیز، شرکت‌های دیگری

نظیر مَگناوُکس و کولکو نیز بازی‌های مختص خود را انتشار دادند. تمام اینها روی کنسول‌هایی که فقط قادر بودند یک بازی را اجرا کنند قابل بازی

بودند. پس از آن، شرکت فیرچایلد در سال ۱۹۷۶ کنسول کانال اف را عرضه کرد. این دستگاه، اولین کنسول برای بازی‌های ویدئویی بود که به جای

اجرای یک بازی از حافظهٔ داخلی، از کارتریج (که در میان صحبت‌های مردم ایران به نوار معروف است) استفاده می‌کرد.

عجب تاریخچه یی داشت خیلی جالی بود 😀😎

 

قطعات مورد نیاز

lcd2*16

سیم جامپر

آردینو وکابل ارتباط دستگاه

یک کلیدفشاری

بردبرد

دوتاپتانسیومتر10کیلو (برای تنظیم نورونوشته lcd)

توضیح پایه های ال سی دی 2*16

نکته:

بیشتر ال سی دی های کاراکتری 2*16 با ابعاد صفحه نمایش کوچک تر و بزرگتر آرایش پایه هایی مشابه دارند.

GND:

این پایه را به زمین مدار یا Ground یامنفی برد آردوینو متصل میکنیم

VCC:

این پایه تغدیه ال سی دی کاراکتری است و به ولتاژ 5+ آردینو وصل میکنیم

(V0(LCD CONTRAST:

با کمک این پایه کنتراست یا میزان روشنایی ال سی دی کاراکتری رو کم یا میکنیم و به یک پتانسومتر 10K اهم وصل میشه

(RS (REGISTER   select :

این پایه مهم برای تفکیک بین ارسال داده یا دستورات از طریق برد آردوینو در نظر گرفته میشه.

به عنوان مثال :

وقتی پین RS روی LOW تنظیم می‌شه، ما در حال ارسال دستورات به LCD هستیم (مانند تنظیم مکان نما در یک مکان خاص، پاک کردن نمایشگر، پیمایش صفحه به سمت راست و غیره).

و هنگامی که پین ​​RS روی HIGH تنظیم می‌شه، ما داده ها رو به LCD ارسال می‌کنیم.

(RW (READWRIT:

این پایه برای مشخص کردن وضعیت خواندن یا نوشتن روی ال سی دی کاراکتری مورد استفاده قرار میگیره که باید با یک پتانسیومتر10کیلو دیگر بسته شود تا نوشته ال سی دی مشخص کنیم

(E (ENABLE:

از این پایه برای فعال کردن ال سی دی کاراکتری استفاده میکنیم.

تنها زمانی که مقدار این پایه HIGH در نظر گرفته بشه پردازش اطلاعات و داده ها انجام میشه.وقتی که مقدار پایه بر روی LOW تنظیم کنیم دقیقا مثل اینه که ال سی دی کاراکتری غیرفعال شده باشه است.

(D0-D7 (DATA BUS:

پایه های D0 تا D7 برای ارسال داده ها از برد آردوینو به ال سی دی کاراکتری مورد استفاده قرار میگیرند


(A-K (ANODE & Cathode:

اگر تمایل داشته باشید که نور پس زمینه ال سی دی کاراکتری رو روشن کنید میتونید از این دو پایه استفاده کنید

پایه آند رو در وضعیت HIGH قرار بدید(به 5+ وصل کنید)

پایه کاتد در وضعیت LOW قرار بدید(به 0 -ولت وصل بنمایید)

قبل از اینکه پروژه خودمون رو راه اندازی کنیم باید ابتدا از سالم بودن ال سی دی کاراکتری مطمئن بشیم

با این آزمایش ساده میتونیم از کارکرد صحیح ال سی دی کاراکتری اطمینان پیدا میکنیم:

ابتدا پایه های 0 ولت و 5 ولت برد اردوینو رو به پایه GND و VCC ال سی دی کاراکتری متصل کنید تا ال سی دی فعال بشه

بعدش نوبت تست کردن نور پس زمینه است:

پایه 15 ال سی دی کاراکتری رو به 5+ آردوینو متصل کنید

پایه 16 ال سی دی کاراکتری رو به 0 (Gnd)برد آردوینو وصل کنید.

میبینید که نور پس زمینه هم فعال شد

برای آخرین مرحله تست هم باید پایه شماره 3 ال سی دی کاراکتری رو مانند تصویر زیر به پتانسومتر 10 کیلو اهم متصل کنید

اگه نور پس زمینه ال سی کاراکتری شما روشنه بشه و با چرخوندن ولوم پتانسیومتر10کیلو اهم تنظیم میکنم.

سپس بعدازتست ال سی دی نوبت به برنامه هست ابتدا برنامه زیرراکپی ودربرنامه آردینوریخته سپس روی آردینو آپلود میکنیم.

کدبرنامه😎 درفایل پروژه قراردادم

 

حال مداررامطابق باشکل زیرباسیم جامپرروی بردبردمیبندیم

 

 

توجه=سیم بنفش رابه یک پتانسیومتر وصل نموده یک سرآن رابه گرندوسردیگررابه +5 بزنید

حال مدارراروشن میکنیم .🎮

حال دکمه رامیزنیم تابازی روشن شود .بافشردن کلید آدم جابجا میشود تا از موانع بگذرداگر به مانع برخورد کنید هشدار باخت برای

شما می‌آید مقدار امتیاز بالا سمت راستال سی دی می‌زند.حال اگر کلید رادوباره فشاردهید به اول بازی برمیکردد.

 


دانلود فایل کامل پروژه

رمزفایل: dgptelc.ir


برای خرید قطعات پروژه روی قطعه کلیک کنید

 lcd2*16

سیم جامپر

آردینو

یک کلیدفشاری

بردبرد

دوتاپتانسیومتر10کیلو (برای تنظیم نورونوشته lcd)

 

 


تماشای ویدو نحوه ساخت مدار 0تا100

مطالب مشابه
نظرات کاربران
*به این مطلب امتیاز دهید
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*به این نظر امتیاز دهید
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

1 نظر
سینا
سه شنبه بیست و سوم شهریور ۰۰
پاسخ
امتیاز به مطلب 0 از 5
سینا
عالي حتما پروژه درست کنيد
خانهورود به حساب کاربریسبد خرید
ارسال سریعارسال سریعنحوه خریداز فروشگاهنحوه خریداز فروشگاهپرداخت اینترنتی امنپرداخت اینترنتی امنپشتیبانی آنلاینپشتیبانی آنلاین

آدرس دفتر مرکزی :شیراز-صدرا -خیابان سهند -مجتمع قائم -بلوکD21
شماره :09026410597 ثابت:36419306_071

دنیای ورودبه الکترونیک وبرنامه نویسی میکروبایت.
اینجا دنیایی نو وجدید هست
دنیایی پراز ایده های الکترونیک وپروژه های الکترونیک
دنیایی با قوانین طبیعت

تمامی پروژه ها و مقالات تحت نظارت افراد کاملا حرفه ای و متخصص انجام میشود.
تمامی پروژه ها در میکروبایت کاملا تست شده و بدون ابهام آموزش داده میشود.

جستجو